Novely nariadení vlády SR k priamym platbám sú už v platnosti
07/01/2025 | Martin Rovaš, Odbor poľnohospodárstva a služieb
V Zbierke zákonov boli zverejnené nasledovné novely nariadení vlády SR za oblasť priamych a neprojektových podpôr.
Dovoľujeme si odporučiť členom SPPK, poľnohospodárom, žiadateľom o priame platby a neprojektové podpory podrobne sa oboznámiť s týmito jednotlivými NV SR za účelom predchádzania chybovosti na žiadostiach v kampani 2025. Tieto nariadenia sú účinné od 01.01.2025 a tvoria základ ďalších písomných usmernení a postupov pre podávanie žiadostí a plnenie podmienok žiadateľa o priame a neprojektové podpory v roku 2025.
Nariadenie vlády 411/2024 Z. z.
Názov: Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 120/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá predkladania žiadostí a znižovania priamych podpôr Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky v znení neskorších predpisov
Dátum vyhlásenia: 28.12.2024
Dátum účinnosti: 01.01.2025
Zobrazenie na portáli Slov-Lex: odkaz
komentár Odboru poľnohospodárstva a služieb úradu SPPK:
Táto novela upresňuje spôsob podávania jednotných žiadostí a znižovania (sankcionovania) priamych podpôr Strategického plánu Spoločnej poľnohospodárskej politiky.
Nariadenie vlády 412/2024 Z. z.
Názov: Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 3/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory na neprojektové opatrenia Strategického plánu spoločnej poľnohospodárskej politiky v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 407/2023 Z. z.
Dátum vyhlásenia: 28.12.2024
Dátum účinnosti: 01.01.2025
Zobrazenie na portáli Slov-Lex: odkaz
komentár Odboru poľnohospodárstva a služieb úradu SPPK:
Podľa ministerstva sa uvedenou úpravou okrem iného získa potrebná flexibilita pre efektívne riadenie orientačnej finančnej alokácie v opatrení pre podporu oblastí s prírodnými obmedzeniami alebo inými osobitnými obmedzeniami. Okrem toho tento dokument upresňuje podmienky odberu pôdnych vzoriek, vedenia evidencie spotreby prípravkov na ochranu rastlín a ďalšie technické úpravy.
Nariadenie vlády 413/2024 Z. z.
Názov: Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 436/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú pravidlá poskytovania podpory v poľnohospodárstve formou priamych platieb v znení neskorších predpisov
Dátum vyhlásenia: 28.12.2024
Dátum účinnosti: 01.01.2025
Zobrazenie na portáli Slov-Lex: odkaz
komentár Odboru poľnohospodárstva a služieb úradu SPPK:
Poľnohospodárom pomôže viacero kompromisných riešení v tejto novele NV SR, predovšetkým:
- predĺženie doby zapracovania maštaľného hnoja z 12 na 20 hodín,
- možnosť využitia podrývania a podmietky ako mechanického, nie chemického spôsobu zabraňovania rozširovania hrabošov,
- možnosť mulčovať biopásy ako hlavnou operáciou, možnosť zrušenia biopásov po 15.08. (v roku 2024 to bolo po 01.09., po založení nového) a zjednotenie termínov údržby neproduktívnych plôch, vrátane biopásov.
- Ďalšou je možnosť vytvárať ostrovy biodiverzity na ornej pôde v chránených územiach.
- Citujeme dôvodovú správu: „Prijímatelia už nebudú mať povinnosť vysiať biopásy ďatelinovo-trávnou, trávno-bylinnou alebo bylinnou zmesou. Vedecké výskumy v predošlých dekádach preukázali, že vyčlenenie úhorov s porastom sa na ornej pôde ukázalo ako najefektívnejšie opatrenie na ochranu biodiverzity.“
Nariadenie vlády 414/2024 Z. z.
- Názov: Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 435/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na udržiavanie poľnohospodárskej plochy, aktívneho poľnohospodára a kondicionality v znení neskorších predpisov
- Dátum vyhlásenia: 28.12.2024
- Dátum účinnosti: 01.01.2025
- Zobrazenie na portáli Slov-Lex: odkaz
komentár Odboru poľnohospodárstva a služieb úradu SPPK:
- V prospech praxe vnímame posun termínu na vykonanie prvej operácie na trvalých trávnych porastoch z 31. júla na 31. augusta. Poľnohospodár bude mať totiž väčšiu flexibilitu na splnenie tohto termínu, v súlade s týmto termínom, zladením optimálneho termínu pre využitie porastov kosením alebo pasením v optimálnych termínoch a s vplyvom počasia (suché, alebo naopak daždivé počasie) a nebude tak zbytočne sankcionovaný, keďže termíny využitia roky rokúce prispôsobuje reálnej praxi, svojim personálnym, časovým kapacitám a možnostiam počasia.
- Pribudla ochrana rašelinísk a mokradí ako samostatná podmienka v rámci Dobrých poľnohospodárskych a enivronmentálnych podmienok.
- Pozitívne vnímame významné zredukovanie povinností žiadateľa na ochranu neproduktívnych plôch ornej pôdy „iba“ na ochranu krajinných prvkov (solitérnych stromov, skupín stromov, malých mokradí, atď.), pretože túto podmienku dôverne poznajú a dôsledne minimálne od roku 2008, ale v praktickej rovine dodržujú až historicky.
- Upozorňujeme na dve „nenápadné“ podmienky:
- 1. pribudol § „6 Sociálna kondicionalita“. Cit.: „Poľnohospodár je povinný dodržiavať požiadavky sociálnej kondicionality“. Sociálna kondicionalita v zmysle prílohy č. IV. k Nariadeniu európskeho parlamentu a Rady (NEPR) č. 2021/2115 obsahuje 22 požiadaviek (ustanovení) týkajúcich sa pracovných podmienok, minimálnych požiadaviek a opatrení na podporu zlepšenia BOZP (pracovné zmluvy, odborná príprava, BOZP, kontrola pracovných prostriedkov, písomné návody na obsluhu prostriedkov, školenia, atď.). Preto sme v decembri minulého roku požiadali MPRVSR o stretnutie v čo najkratšom čase za účelom prediskutovania rozsahu kontrolovaných podmienok, metodických postupov, načasovania kontrol, výberu žiadateľov na kontrolu a ďalších technických otázok spojených s kontrolou tejto podmienky. Požiadali sme MPRV SR o prípravu podmienok v súlade s legislatívou EÚ, ale s uplatňovaním iba základných ustanovení príslušnej legislatívy a nie stopercentnej zákonnej kontroly týchto podmienok. Rovnako, obmedzene iba na nevyhnutné ustanovenia EK, je od roku 2009 vždy pripravovaná (celý rok a najmä záver roka 2008) administrácia a kontrola kondicionality. Príkladom je v rámci už existujúcej kondicionality kontrola zákona o hnojivách, ktorá po tlaku poľnohospodárov a kontrolných rezortných inštitúcií, kontroluje „iba“ 19 z celkového počtu približne 100 „odborných“ ustanovení zákona o hnojivách. Vhodnosť komunikácie s MPRV SR a ďalšími zainteresovanými inštitúciami zdôrazňujeme tým, že od 01.01.2025 je účinná predmetná novela NV SR č. 435/2022 a preto je vhodné poznať metodiku týchto kontrol, aspoň pre ubezpečenie, že tieto kontroly budú zamerané iba na nevyhnutné časti legislatívy.
- 2. Druhou „nenápadnou“ podmienkou je DPEP 7 (striedanie plodín), pri ktorej žiadateľ povinnosť striedania plodín môže nahradiť diverzifikáciou, cit.: „diverzifikácie plodín na poľnohospodárskej ploche podniku orná pôda“. „Nenápadné“ slovíčko „orná pôda“ bola do tejto podmienky vložená po intervencii SPPK, nakoľko sme v posledných týždňoch roku 2024 zaznamenali z pohľadu legislatívy a praxe neprijateľné úvahy, že diverzifikácia plodín by sa nemala posudzovať na úrovni ornej pôdy podniku, ale na úrovni každého jedného pozemku, či parcely s kultúrou orná pôda, čo by znamenalo minimálne prílišné sprísnenie podmienky. Pre porovnanie: v SR je 14 405 žiadateľov (podnikov), ale pozemkov LPIS je 203 449, teda takto mylne vysvetľovaná podmienka na úrovni pozemku alebo parcely by znamenala minimálne 14 násobné sprísnenie podmienky.