Obraciame sa na Radu pre reklamu: vianočné reklamy Lidl sú poburujúce a neetické

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) dnes /17. decembra/ podáva podnet na Radu pre reklamu. Žiada v ňom preveriť etickosť reklám obchodného reťazca LIDL, ktoré v predvianočnom čase dehonestujú význam potravín, podnecujú k plytvaniu potravín a znižujú samotný význam ich výroby.
 
 
Slovenskí poľnohospodári a potravinári s vážnym znepokojením sledujú reklamné spoty spoločnosti Lidl, ktoré v predvianočnom čase nabádajú ku kúpe enormného množstva lacných potravín. Je neprijateľné, aby v kritickom období poznačenom následkami pandémie covidu, v čase, keď Európa tlačí k znižovaniu plytvania potravinami a k rozumnému využívaniu prírodných zdrojov, obchodný reťazec LIDL masívne nabádal spotrebiteľov k nákupnému ošiaľu z lacných potravín a nepriamo k ich plytvaniu.
 
Dôrazne odsudzujeme takéto zneužívanie nákupného správania sa zákazníkov. Spôsob, akým aktuálne LIDL propaguje potraviny, je nezodpovedný k životnému prostrediu, neetický k zákazníkom a nemorálny k slovenským výrobcov potravín.
 
„Potraviny nevyrábame preto, aby spotrebiteľom vypadávali z poličiek kuchynských liniek a aby sa s nimi tlačili v plných autách. Je neprípustné, aby LIDL takýmto spôsobom znižoval význam potravín pre zdravie ľudského organizmu. Má zvíťaziť mamona z miliónových vianočných ziskov obchodu na konci roka alebo si uvedomíme, že toto je opäť cez čiaru?,“ naznačuje pobúrenie slovenských potravinárov podpredseda SPPK Marián Šolty.
 
„Už sa musí skončiť obdobie, v ktorom dovoľujeme nadnárodným obchodným reťazcom robiť si pomaly čokoľvek. Čo je to za doba, keď v období covidovej a environmentálnej krízy sú ľudia prostredníctvom reklám nabádaní k plytvaniu potravinami, nezmyselnému nakupovaniu? Vo svete ľudia hladujú a my máme vyhadzovať potraviny do koša, lebo ich kúpime vplyvom reklám až príliš?,“ pýta sa predseda SPPK Emil Macho.
 
SPPK okrem podania podnetu na Radu pre reklamu zároveň apeluje aj na ministra životného prostredia a ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, aby sa etickosťou reklám zaoberali. Doslova nabádajú k likvidovaniu životného prostredia. Potraviny nie sú zadarmo, pritom reklamy reťazca LIDL ukážkovo vytvárajú fetiš lacných potravín. V skutočnosti je ich nízka cena len odrazom deformácie cien  a narušených vzťahov v celej potravinovej vertikále, na ktoré doplácajú výrobcovia potravín častokrát predávajúci potraviny pod výrobné náklady.

 

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce GRANDEN