Dosiahli sme dno, od ktorého sa odrážame
21/01/2020 | Jana Holéciová, hovorkyňa SPPK
Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora v závere minulého roka urobila prieskum zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku v 45 predajniach v 6 obchodných reťazcoch v celej Slovenskej republike.
![](https://i.imgur.com/fhUDQiW.jpg)
Celkové vyhodnotenie prieskumu
Podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu v roku 2019 dosiahol výšku 40,74 %. V porovnaní s rokom 2018 ide o nárast vo výške 0,6 %. Vo finančnom vyjadrení znamená tento nárast približne 45 mil. eur. Tento objem finančných prostriedkov by sa za iných okolností vytvoril v iných krajinách a k nám by sa potraviny v tejto hodnote len doviezli.
![](https://i.imgur.com/XUexZuY.png)
Porovnanie podielu zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu vykazuje za posledných 6 rokov iba veľmi pomalý nárast. Najvýraznejší nárast vo výške 1,07 percentuálneho bodu bol zaznamenaný pri porovnaní rokov 2014 a 2015. Vo všetkých ostatných rokoch sa pohyboval v priemere o 0,2 percentuálneho bodu.
"Tento prieskum nám len potvrdzuje, že dno sme už dosiahli a teraz sa pomaly od neho odrážame. Trend zvyšovania podielu domácich potravín na pultoch obchodov tu je, treba ho využiť a pracovať na komoditách, v ktorých máme najväčší potenciál", uviedol predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Emil Macho.
![](https://i.imgur.com/co4lR4i.jpg)
Najvyšší podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu bol zistený pri potravinárskych komoditách mlieko (69%), vajcia (67%), minerálne vody (61%), med (53%), víno (50%) a chlieb a pečivo (50%).
Naopak najmenší podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu sme zistili pri balenom mäse (26%), spracovanej zelenine (26%) a jedlých olejoch (17%).
Vyhodnotenie prieskumu po obchodných reťazcoch
Najvyšší podiel slovenských potravín je zastúpený v obchodnej sieti domáceho reťazca Coop Jednota Slovensko (63 %). Najmenej slovenských potravín ponúka Lidl (19 %).
Vo všetkých sledovaných obchodných reťazcoch, okrem spoločnosti Tesco 41 % (- 1 p.b.), bol zaznamenaný vyrovnaný podiel alebo mierny nárast podielu zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu v roku 2019. Skokanom roku 2019 je spoločnosť Kaufland kde došlo k nárastu na 41 % (+ 4 p.b.).
![](https://i.imgur.com/4zWxzNS.png)
Saldo zahraničného obchodu
Nárast dovozu finálnych výrobkov, ktorý vyplýva z nárastu salda zahraničného obchodu, sa samozrejme logicky odráža aj na zastúpení slovenských výrobkov na pulte obchodu.
V roku 2018 predstavovali tržby potravinárskeho priemyslu v SR 4,42 mld. €. Oproti roku 2015 došlo v roku 2018 k zásadnému zníženiu výroby potravín a nápojov o 0,735 mld. €. Na druhej strane výpadok produkcie nahradil dovoz potravinárskych výrobkov, ktorý oproti roku 2015 narástol o 1,216 mld. €.
Pozrite si aj videozostrih z tlačovej besedy
Saldo zahraničného obchodu bolo v roku 2018 pasívne a to v hodnote 1,648 mld. €. V medziročnom porovnaní sa zvýšilo o 19,3 %. Dovoz bol na úrovni 4,468 mld. € (v roku 2017 na úrovni 4,238 mld. €), vývoz sa znížil na 2,819 mld. € (v roku 2017 na úrovni 2,836 mld. €).
V roku 2019 negatívne saldo zahraničného obchodu narastá.
Podľa posledných predbežných štatistických údajov je saldo zahraničného obchodu s poľnohospodárskymi a potravinárskymi výrobkami v období január až október 2019 pasívne v objeme - 1 513,9 mil. eur. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2018 ide o zvýšenie záporného salda o 119,6 mil. eur. Najväčším dovozvom potravín je Česká republika.
"Musíme si povedať, či sme schopní dodať z vlastných zdrojov mäso tak, ako požaduje náš spotrebiteľ. To isté sa týka aj zeleniny, ovocia. Najvážnejší príklad sú zemiaky. Slovensko bolo v minulosti krajinou, kde práve pestovanie zemiakov dominovalo. Dnes sme však klesli na 1/10 výroby zemiakov z minulých rokov. Je tu teda možné dodať zemiaky na pulty obchodov pre všetkých? Najskôr sa musí tento segment výraznejšie podporiť," doplnil podpredseda SPPK Marián Šolty.
![](https://i.imgur.com/IyZ8biW.jpg)
Skutočne EKO zodpovedné správanie obchodu
Obchodné reťazce sa prezentujú ako pozitívne príklady pretavovania slov o eko-zodpovednosti na reálne činy. Niektoré obchodné reťazce propagujú napríklad „zelené predajne“ a ponúkajú spotrebiteľom nakupovanie v ekologickom prostredí: priestory sú vykurované pomocou rekuperácie, čiže takmer výlučne odpadovým teplom z chladiacich zariadení. Predajne ponúkajú priestor na separovanie odpadu rôzneho druhu. Obchody používajú 100 % recyklovateľné letáky...
Ak chcú ísť reťazce svojimi eko-aktivitami naozaj príkladom musia okrem eko-priestorov poskytnúť spotrebiteľom aj širšiu eko-ponuku potravín = zvýšiť ponuku domácich potravín.
ZVÝŠENIE PREDAJA LOKÁLNYCH POTRAVÍN = EKOLOGIZÁCIA PONUKY TOVARU V OBCHODNÝCH REŤAZCOCH
![](https://i.imgur.com/8eqPdQh.jpg)
- Lokálna výroba a konzumácia potravín výrazne prispieva k zmierňovaniu dopadu klimatických zmien znižovaním uhlíkovej stopy.
- Lokálna výroba a predaj potravín so sebou prináša aj možnosti environmentálnych opatrení do balenia výrobkov - zavádzanie biologicky rozložiteľných obalov a 100 % recyklovateľných obalov.
- Lokálna výroba a konzumácia potravín prispieva k znižovaniu neustále narastajúcej vzdialenosti medzi farmármi/spracovateľmi a spotrebiteľmi, čo má negatívny dopad na bezpečnosť potravín (anonymita výrobcov potravín a ich výrobkov).
- Lokálna výroba a konzumácia potravín prispieva k zachovaniu sezónnosti v konzumácii potravín. Konzumácia sezónnych potravín zaručuje čerstvé jedlo, ktoré obsahuje viac živín. Zároveň zaručuje znižovanie „potravinových míľ“.
"Pri ročnom importe 4,5 mld. eur sa na Slovensko dovezie 4 milióny ton potravinárskeho tovaru, čo predstavuje približne 700 kamiónov s potravinovým tovarom denne a tisícky najazdených kilometrov," ilustroval predseda Únie potravinárov Slovenska Stanislav Voskár.
![](https://i.imgur.com/FL7zDyB.jpg)
Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora verí, že agropotravinársky sektor sa stane prioritou pre vládu, ktorá vzíde z februárových parlamentných volieb. Potrebujeme totiž naďalej zvyšovať štátnu pomoc, nastavovať systémové opatrenia pre celý agropotravinársky sektor s dôrazom aj na spracovateľský potravinársky priemysel.
Dokumenty na stiahnutie
- Grafické porovnanie (0.74 MB, PDF)