My nie sme mafia!
26/05/2018 | Jana Holéciová, hovorkyňa SPPK
Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) tak reaguje na všetky doterajšie vyjadrenia niektorých slovenských politikov, ktorí zovšeobecnili poľnohospodárstvo na mafiánsky spolok a prisúdili mu len veľmi ťažko zmazateľnú nálepku.
Oceňujeme, že najvyšší ústavní činitelia a aj reprezentanti parlamentných politických strán si konečne po dvoch dekádach všimli, že súčasťou národného hospodárstva je aj doteraz prehliadané poľnohospodárstvo a potravinárstvo. Teda odvetvia, ktoré sú v Programovom vyhlásení vlády SR označované ako strategické odvetvia národného hospodárstva.
„SPPK sa však dôrazne ohradzuje voči akémukoľvek spájaniu všetkých poctivo a v zmysle zákona podnikajúcich poľnohospodárov s mafiánskymi praktikami či mafiánskym zoskupením. Takéto vyjadrenia sa dotýkajú ich cti a ohrozujú ich morálny kredit pred verejnosťou“, uviedol predseda SPPK Emil Macho.
Vyzývame najvyšších ústavných činiteľov a aj všetkých politikov, aby vo svojich vyhláseniach presne konkretizovali, o akých mafiánskych skupinách hovoria. Rovnako ich vyzývame, aby okamžite a politicky zodpovedne konali aj v súčinnosti s orgánmi činnými v trestnom konaní.
Členovia SPPK sa za žiadnych okolností necítia byť ovládaní mafiou. Ak takéto skupiny v poľnohospodárstve pôsobia, nie je to naša zodpovednosť.
Slovenské poľnohospodárstvo a potravinárstvo sa nerozvíja, ale naopak, stagnuje. Celá reprezentácia politickej špičky od vstupu SR do EÚ vedela, že eurodotácie boli nastavené tak, aby sa poľnohospodárstvo na Slovensku udržiavalo a nie produkčne rozvíjalo – v neprospech Slovenskej republiky a v prospech krajín západnej Európy. SPPK na to roky upozorňovala. Dnes sa dôsledky tejto zle nastavenej európskej politiky naplno prejavujú v podobe nízkej konkurencieschopnosti a zostávania v rozhodujúcich parametroch počnúc výškou dotácií, národnými podporami a končiac záujmom ľudí ísť pracovať do tohto odvetvia.
V obchodoch máme biednych 40% potravín vyrobených na Slovensku. Naši poľnohospodári a potravinári potrebujú získať priazeň spotrebiteľov, nie ju stratiť. A tomu častokrát neuvážené a či zle interpretované vyjadrenia politikov a aj laickej verejnosti vôbec nepomáhajú.