Pracovné skupiny pre SPP, priame platby a rozvoj vidieka, 5 máj 2023

Miesto stretnutia:  COPA-COGECA, Rue de Trèves 61, 1040 Brusel

Dátum stretnutia: 5. mája 2023

Účastník stretnutia: Konzorcium

Názov aktivity: Pracovné skupiny pre SPP, priame platby a rozvoj vidieka

Predsedal:

Podrobný popis aktivity:

Reflexie o SPP 2027+: prezentácia  a diskusia

Sekretariát pripravil návrh dokumentu na základe workshopov 25. 1. a 27. 2. 2023, finálna verzia bude prejednaná a prípadne schválená počas budúceho zasadnutia skupín 26. 5. 2023. Dokument bude následne predložený na schválenie prezídiám 22. 6. 2023.

Sekretariát predstavil hlavné časti dokumentu:

Priority budúcej SPP:

  • zaistenie ziskovosti a konkurencieschopnosti európskeho poľnohospodárstva, potravinovej bezpečnosti, zjednodušenie politiky a zníženie administratívnej záťaže, väčšia udržateľnosť sektoru, ekonomický rozvoj odvetvia a špecifický prístup k územnému rozvoju

Kľúčové oblasti:

  • posilnenie konkurencieschopnosti EÚ poľnohospodárstva
  • zlepšenie príjmov poľnohospodárov a ziskovosti odvetvia všeobecne
  • riešenie generačnej obmeny
  • uľahčenie investícií na dosiahnutie účinnejšieho a udržateľnejšieho poľnohospodárstva
  • prijatie výkonnejších a citlivejších opatrení na riadenie trhu a rizík
  • posilnenie spolupráce a postavenie poľnohospodárov v hodnotovom dodávateľskom reťazci

Riziká z krátkodobého hľadiska:

  • volatilita trhov s hnojivami a energiami
  • značná byrokratická záťaž

Dlhodobé výzvy:

  • rozkol medzi ochranou biodiverzity a produkciou potravín
  • férová životná úroveň poľnohospodárov
  • posilnenie postavenia poľnohospodárov v reťazci
  • znižovanie emisií CO2 a zároveň zvýšenie sekvestrácie uhlíka v pôde

Diskusia:

Všetci členovia ocenili prácu sekretariátu, prehľadnosť dokumentu a stanovené ambície pre poľnohospodárstvo EÚ.

FR zástupca upozornil, že SPP by mala byť zreteľne oddelená od EZD a stratégie F2F.

FI zástupca odporučil rozviesť riadenie rizík do konkrétnej podoby.

AT zástupca vyjadril obavy z ukončenia činnosti mnohých poľnohospodárskych podnikov, pokiaľ nebudú ziskové. Pokračovanie SPP v jej súčasnej podobe aj po roku 2027 označil za neakceptovateľné.

Podľa IT zástupcaa nie je dokument dostatočne konkrétny v oblasti dopadu klimatických zmien na sektor, odporučil vytvoriť ďalšiu EÚ politiku so samostatnými zdrojmi financovania pre udržteľnosť.

DE zástupca odporučil rozšírenie dokumentu o začlenenie zelenej architektúry.

ES zástupca navrhol doplniť údaje o dosiahnutom úsilí odvetvia v oblasti udržateľnosti.

IT zástupca uviedol, že SPP nesmie protežovať dovozy z tretích krajín a ohrozovať konkurencieschopnosť európskych poľnohospodárov. A SPP by sa mala zjednodušiť.

BE zástupca upozornil na príliš nízke platby za plnenie ekoschém v súčasnej SPP, na absenciu krátkodobého rizika prístupu k pôde a absenciu definície aktívneho poľnohospodára.

IE zástupca navrhol zaradiť aj grafické znázornenie prínosu SPP na zaistenie potravinového zabezpečenia nielen v EÚ a vytvorenie rôznych scenárov ďalšieho vývoja. Za problém označil aj nedostatočný rozsah programu rozvoja vidieka, pre mnohých poľnohospodárov nie sú k dispozícii prostriedky. Poľnohospodári by mali byť viac zapojení do diskusií o SPP.

SE zástupkyňa uviedla, že poľnohospodári by mali mať možnosť profitovať z plnenia environmentálnych opatrení. Zmienila sa aj o možnom konflikte záujmov medzi novými/mladými poľnohospodármi s obmedzeným prístupom k pôde a tými, ktorí sa jej nechcú vzdať.

RO zástupca upozornil na dopady liberalizácie trhu s UA, odmietol preto ďalšie požiadavky na väčšiu udržateľnosť.

AT zástupca neodporučil zahrnúť do dokumentu čokoľvek, čo by sa neskôr mohlo stať negatívnym, neodporučil preto príliš konkrétne požiadavky. Budúca SPP by mala prispieť k zvýšeniu profitability poľnohospodárskych podnikov. Postoj AT podporil aj DE zástupca.

Analýza a porovnanie konečných národných stratégií SPP: prezentácia a diskusia

Sekretariát prezentoval výsledok porovnania údajov v jednotlivých štátoch:

Alokácia prostriedkov I. piliera

11 štátov alokuje 15 % I. piliera, najviac alokuje NL (viac ako 30 %) a najmenej AT (14 %)

 

Doplnková redistributívna podpora príjmu pre udržateľnosť (CRISS):

(Červená čiara znamená % z celkových alokácií, zelená vynaložené prostriedky na daný účel.)

Podpora mladých poľnohospodárov:

Príspevok z I. piliera je najnižší v CZ (0,52 %), PT a DK používajú iba podporu z II. piliera:

Platby viazané na produkciu: priemer EÚ je 12,26 %

Základná podpora príjmu pre udržateľnosť (BISS):

Priemer EÚ je približne 51 %.

Odvetvové intervencie: využíva iba 5 krajín (SK, CZ, LV, LT a BG)

Odvetvové intervencie v ostatných sektoroch:

Zastropovanie priamych platieb:

Finančné alokácie v I. pilieri v porovnaní s rokom 2022:

 

Priame platby viazané na produkciu (v %):

 

Priame platby viazané na produkciu (podľa jednotlivých odvetví):

Hovädzie mäso: (23 krajín áno, 5 krajín nie)

Mlieko a mliečne výrobky: (21 krajín áno, 7 krajín nie)

Obilniny: (23 krajín áno, 5 krajín nie)

Ovocie a zelenina: (16 krajín áno, 12 krajín nie)

Mladí poľnohospodári (kombinácia I. a II. piliera):

Ekoschémy a ich rozdelenie podľa jednotlivých kategórií a členských štátov:

Percentuálny podiel agroenvironmentálno-klimatických opatrení (AECM) na podporu  ekologického  poľnohospodárstva:

Dodatočné národné financovanie ekologického poľnohospodárstva:

Dobré životné podmienky zvierat:

Alokácia prostriedkov II. piliera:

Rozvoj vidieka – národné fondy:

Článok 70 (AECM):

 

Článok 71 (AECM) o spolupráci:

Článok 72 (AECM) o špecifických nevýhodách určitých oblastí:

Článok 73 o zelených investíciách a investíciách do dobrých životných podmienok zvierat

Článok 74 o investíciách do zavlažovania s environmentálnym a klimatickým cieľom:

Investície:

Podpora mladých poľnohospodárov v II. pilieri:

Nástroje riadenia rizík:

Spolupráca:

Výmena znalostí a šírenie informácií:

Technická podpora:

Celkový percentuálny podiel na ekoschémy:

 

Percentuálna alokácia na environmentálne, klimatické ciele a ciele pre dobré životné podmienky zvierat:

 

Percentuálny podiel na zelené investície (z oboch pilierov):

 

Celú prezentáciu na stiahnutie nájdete tu.

Diskusia:

Zástupcovia AT a IT upozornili na zníženie prostriedkov pre poľnohospodárstvo v roku 2027, na 10x vyššie čiastky potrebné na investície oproti obdržanej podpore, Komisia by mala zohľadniť aj vysokú infláciu.

Predsedajúci na záver informoval o budúcom zasadnutí skupiny CDG dňa 20. 6. 2023, na prípravné rokovanie 19. 6. 2023 bude prizvaný aj zástupca Komisie.

 

Rôzne

Informácie o využití poľnohospodárskej rezervy v roku 2023

Zatiaľ bolo využitých 56,3 mil. € z celkových 450 mil. € poľnohospodárskej rezervy, prostriedky boli rozdelené medzi PL, RO a BG ako kompenzácie za dopady vojny na UA na trhy týchto krajín. Ďalej bolo schválené použitie prostriedkov rezervy vo výške 27,2 mil. € pre IT na podporu následkov vtáčej chrípky a balíček vo výške 100 mil. € na kompenzáciu dopadov dovozu obilia z UA pre BG, SK, HU, RO a PL. Tieto štáty môžu poskytnutú čiastku navýšiť až o 200 % z národných zdrojov.

Predsedajúci upozornil, že C-C opakovanie vyzývala na kompenzácie aj z iných fondov.

 

Prínos aktivity pre poľnohospodárov v SR:

Prenos informácií pre členov SPPK k danej problematike.

 

Vyplývajúce úlohy pre SPPK:

Pre SPPK nevyplývajú zo zasadania žiadne úlohy.

 

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Agropoistenie Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce