Potravinový reťazec – obchodné reťazce si uchovávajú svoje marže

V utorok 21. apríla 2015 zverejnila francúzska inštitúcia "Monitoring cien a marží" svoju štvrtú výročnú správu. Podľa jej predsedu, profesora Philippe Chalmin z Univerzity Paris-Dauphine, bola vypracovaná na základe konzultácií so všetkými stranami (prvovýroba, potravinársky priemysel, obchodné reťazce a zástupcovia spotrebiteľov). Okrem toho bola predmetom jednomyseľného odhlasovania a je založená na dátach poskytnutých jednotlivými aktérmi.
 
Správa sa špeciálne zaoberá niekoľkými základnými produktmi, ako sú bravčové a hovädzie mäso, šunka, chlieb, jogurty, ovocie a zelenina. Spotrebiteľská cena tohto "košíku" produktov klesla v priemere, v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2013, o 0,7%. Ide o prvý pokles za posledné roky. Na druhej strane, priemerná cena produktov potravinárskeho priemyslu predaných obchodným reťazcom poklesla o 2% a ceny vyplatené poľnohospodárom klesli o 5%.
 
Poľnohospodárske komory okamžite reagovali tým, že zdôraznili tento pokles poľnohospodárskych cien a najmä skutočnosť, "že nie je proporcionálne premietnutý do cien, ktoré platia spotrebitelia". Zároveň poukázali na disparity, ktoré sú za týmito priemermi schované pretože cena určená výrobcom hovädzieho a bravčového mäsa poklesla o 6 respektíve o 8%. Ak ale spotrebiteľ zaplatil o 10 centov menej za kilo bravčového karé za 6,88 eur, brutto marža obchodných reťazcov zostala nezmenená na úrovni 3,39 eur za kilo, po tom ako sa zvýšila v roku 2013, keď ceny vyplatené prvovýrobe poklesla z 2,58 na 2,5 eur za kilo. V prípade výroby šunky, nákupná cena bravčového mäsa poklesla ešte výraznejšie, z 3,7 na 3,48 eur, ale spotrebiteľská cena sa nezmenila. Naopak, brutto marža obchodných reťazcov sa zvýšila zo 4,17 na 4,32 eur.
 
Tak isto v prípade hydinového mäsa si obchodné reťazce polepšili svoje brutto marže z 1,69 na 1,78 eur za kilo, bez toho aby sa zmenila pultová cena a to vďaka zníženiu platieb výrobcom o 10 centov, na 1,34 eur za kilo.
 
V prípade obilnín, ak cena pšenice poklesla z dôvodu dobrých úrod na celom svete, nemalo to dopad na cenu chleba u ktorej hrá prvotná surovina nevýznamnú úlohu.
 
Uvedené dáta potvrdzujú, kto je víťazom tlakov v potravinovom reťazci.
 
Zdroj: Le Monde 22.4.2015

Partneri

Visegrad Fund UniCredit banka ČSOB banka Slovenský cukrovarnícky spolok Združenie výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Agrokomplex-výstavníctvo-Nitra-š.p. Národná sústava povolaní Renomia Združenie pestovateľov obilnín (ZPO) PoľnoInfo - aktuálny pohľad na agrosektor Komoditná burza Bratislava Národné poľnohospodárske a potravinárske centrum CAC Finance Internetový sprievodca trhom práce